woensdag 13 augustus 2014

Zelfscanning is geen kostenbesparing?

Uwe Saueressig van Dirk van den Broek zegt in een artikel in dagblad De Gelderlander dat de experimenten met selfscanning niet aantonen dat er kosten kunnen wroden bespaard. "De aanschaf van zo'n systeem kost minstens het dubbele van normale kassa's. Die kosten verdien je alleen terug als genoeg klanten er gebruik van maken. Bij betaalpalen moet namelijk wel altijd een medewerker staan die steekproefsgewijs controleert of klanten alle boodschappen hebben gescand", aldus Sauressen.


De krant inventariseerde de stand van zaken rond zelfscanning aan de hand van voorspellingen uit 2003. Toen begonnen supermarkten op grotere schaal met de invoering van het systeem. De verwachting was dat dit binnenvijf jaar de helft van het kassapersoneel overbodig zou maken. 

Op dit moment heeft Albert Heijn bij 137 van de ruim 850 supermarkten zelfscanning, terwijl dit bij Jumbo bij ongeveer éénderde van de winkels het geval is.

Hoeveel de extra derving door zelfscanning is, willen supermarkten niet kwijt. Ook zou er mogelijk een vermindering van impulsaankopen van kassakoopjes zijn. Anderzijds hebben eerdere experimenten al eens aangetoond dat consumenten  minder fouten maken dan kassamedewerkers.

Albert Heijn heeft deze zomer een test gedaan met een selfscan app in een beperkt aantal supermarkten, onder andere in Hoofddorp. Klanten konden een app downloaden en via Wifi in de winkel zelf boodschappen scannen. De test is zojuist afgerond en Albert Heijn onderzoekt de resultaten. Mogelijk zou dit de business case positief kunnen beïnvloeden, omdat de ontwikkeling van een app goedkoper is dan de aanschaf van hardware. Ook biedt een app meer mogelijkheden voor cross- en upselling.

Opvallend is dat het artikel in De Gelderlander alleen ingaat op de kosten van selfscanning, en niet in de voordelen die het biedt boven een traditioneel scanmeubel. Wachtrijen aan de kassa is al jaren de grootste irritatie van winkelend publiek. Deze kunnen aanzienlijk worden verkort met selfscanning. Een scanner of app kan bovendien informatie geven over gescande producten, aanbiedingen onder de aandacht brengen en winkelen in het algemeen leuker en interactiever maken. Door het vergroten van de klantbeleving en toegevoegde waarde van de winkel door middel van selfscanning, kan de retailer werken aan grotere klantbinding.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten