Retailers kijken realistischer naar de return on investment op social media. Consumenten hechten minder waarde aan
het volgen van retailers op Twitter of Facebook dan twee jaar
terug. Dat concludeert Capgemini in het rapport Digital Shopper Relevancy. Capgemini baseert dit op eigen onderzoek onder ruim
achttienduizend consumenten wereldwijd.
Waar het belang van social media bij het maken van een keuze bijvoorbeeld
twee jaar geleden op een vijfpuntsschaal op 2,99 lag, is dat in 2014 nog 2,93.
In de fase van aftersales is de waarde het meest gedaald. In 2012 was dit belang
op een vijfpuntsschaal nog 2,99, terwijl dat dit jaar op 2,87 uitkomt. “Ondanks
de sterke stijging van de advertentie-inkomsten van Facebook en
marketinginnovaties zoals de nieuwe ‘buy-knop’ van Twitter leeft nog steeds
vraag waar en op welke manier social media in de customer journey zijn in te
passen”, stelt global digital proposiotion lead Kees Jacobs binnen Capgemini
digital customer experience.
Het is niet zo dat social media helemaal geen rol spelen in de shopping
journey, aldus Capgemini. De kanalen zijn voor consumenten met name belangrijk
in de fases van bewustzijn en het maken van een keuze. Social media zijn echter
minder van belang in de fases van het doen van een transactie, bezorging en
aftersales. ‘Social media kan zeker een adviserende rol spelen en moet proactief
worden aangestuurd, maar er moet gewaakt worden tegen een te groot vertrouwen in
de mogelijkheden om de gehele customer experience te verbeteren’, aldus de
onderzoekers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten