36% van de consumenten
verwacht in 2020 minder vaak het stadscentrum te bezoeken om te gaan winkelen
Consumenten
verwachten een verdubbeling van het online kanaal richting 2020. Waar op dit
moment 19% van alle consumentenbestedingen, zoals deze zijn gedefinieerd binnen de Thuiswinkel Markt Monitor, afkomstig
is uit het online kanaal, verwacht de consument in 2020 38% van hun bestedingen
online uit te geven. Dit blijkt uit cijfers van het ShoppingTomorrow
Consumentenonderzoek 2015, een onderzoek naar de toekomst van shoppen dat wordt
uitgevoerd door GfK in opdracht van ShoppingTomorrow.
De
grootste groei in online bestedingen voorziet men voor het food/nearfood-kanaal.
Op dit moment staat de online markt voor food/nearfood nog in de kinderschoenen
en wordt 2% van de totale bestedingen aan food/nearfood online uitgegeven.
Gevoed door de recente ontwikkelingen op het gebied van maaltijdboxen en de
toetreding van verschillende supermarkten op de online markt, verwacht de
consument dat dit percentage in 2020 zal zijn opgelopen tot 16%. Ook de online
bestedingen aan kleding gaan de komende jaren een boost krijgen. Consumenten
verwachten dat 29% van alle bestedingen aan kleding in 2020 via het online
kanaal zal plaatsvinden (nu 15%). Ondanks de online groei vinden ook in 2020 de
meeste productgerelateerde consumentenuitgaven plaats in het fysieke
winkelkanaal.
Kijkend
naar het type winkels, wordt in 2020 het belang van online multi-brand pure
players groter. Dat zijn webwinkels die meerdere merken aanbieden en enkel
online actief zijn, zoals bol.com en wehkamp.nl. 41% van de consumenten verwacht
hier in 2020 het meeste geld uit te geven. Met name jongeren hebben in 2020 een
grotere voorkeur voor online multi-brand pure players (48%). 50-plussers (57%) daarentegen
verwachten dat zij het merendeel van hun geld in 2020 uitgeven bij multi-brand
stores en warenhuizen met zowel fysieke als online aanwezigheid.
Hoge parkeerkosten hoofdoorzaak
voor afnemende bezoekfrequentie aan stadscentra
Van
de consumenten verwacht 36% in 2020 minder vaak een bezoek te brengen aan
stadscentra om te gaan winkelen. Daarentegen verwacht 8% de stad vaker te gaan
bezoeken. Om in de toekomst aantrekkelijk te blijven voor de consument, moeten
stadscentra naast een goed aanbod van horeca (58%), grote winkelketens (57%) en
kleine zelfstandige winkels (54%), ook hun parkeervoorzieningen (56%) op orde
hebben.
Hoge
parkeerkosten zijn de grootste dissatisfier voor een bezoek aan een
stadscentrum. Voor 56% van de consumenten is dit een reden om van een bezoek
aan een stadscentrum af te zien. Ook drukte (35%) en slechte bereikbaarheid van
stadscentra (32%) zijn redenen om af te zien van een bezoek.
Het
onderzoek, dat door GfK is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van
5.134 consumenten, is gratis te downloaden via ShoppingTomorrow.nl.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten