donderdag 19 november 2015

NFC is dood. Lang leve QR?

Hongkong was lange tijd de proeftuin voor NFC (Near Field Communication). Toch besluiten steeds meer betaalsystemen om QR-codes te verkiezen boven NFC. Zowel WeChat als Alipay maken gebruik van QR. Ook Chinese smartphonefabrikanten als Xiamoi en Meizu rusten hun nieuwe modellen niet langer meer uit met NFC.







Dat blijkt uit een overzicht van de Chinese betalingsrevolutie in het novembernummer van EtailTrends. Alipay is nu veruit de grootste partij in China als het gaat om mobiele betalingen (82% marktaandeel). Concurrent WeChat Payments wint snel terrein. Met WeChat kunnen Chinezen zowel in de app als in de winkel afrekenen met een QR-code.








QR-codes worden in China niet alleen gebruikt om makkelijker 'in-app' te kunnen betalen. In advertenties in het openbaar vervoer, de krant of de winkel worden de 2D-barcodes gebruikt voor acties of kortingscoupons. Consumenten kunnen aankopen via WeChat eenvoudig delen met vrienden en familie, en ondernemers gebruiken het om direct te kunnen communiceren met de klant. De financiĆ«le transactie is eerder het begin van de relatie met de consument dan het eindresultaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen