maandag 11 april 2016

Consument heeft te weinig keus in bezorgingsopties



De Nederlandse consument heeft bij online aankopen vooralsnog weinig keus in pakketbezorgers en serviceopties. Dat blijkt uit onderzoek van GfK.
Volgens het onderzoeksbureau bieden logistiek dienstverleners dergelijke mogelijkheden volop, zoals aflevertijden next day, same day of bepaalde tijdslots. Maar daarentegen geeft nog geen kwart van de webwinkels de consumenten hierin een keuze. Dat blijkt uit de GfK Pakkettenmonitor. Dit online onderzoek is in het eerste kwartaal van dit jaar gedaan onder 1.500 consumenten en 750 webshops in Nederland.

72 procent van de door het onderzoeksbureau ondervraagde consumenten wil een keuze voor het bezorgmoment. Een kwart is zelfs bereid om extra te betalen voor levering op dezelfde dag, zo blijkt uit de Pakkettenmonitor.

Nog sneller leveren hoeft voor veel consumenten niet: 67 procent geeft aan dat levering binnen twee uur niet hoeft. 35 procent van de consumenten wil kunnen kiezen voor een bepaalde afhaallocatie, maar de meerderheid wil hiervoor niet extra betalen. Hoe ouder de doelgroep, hoe meer de voorkeur is om een bestelling af te halen in een supermarkt, aldus het GfK-onderzoek.

Behalve het zelf kunnen kiezen van het bezorgmoment, vindt de consument ‘op tijd en onbeschadigd leveren’ (97 procent) en ‘een eenvoudig en gratis retourneren’ (89 procent) ook erg belangrijk. Andere factoren die ook werden genoemd zijn het eenvoudig kunnen bestellen en duidelijke communicatie tijdens het proces. Welke logistiek dienstverlener de afhandeling verzorgt, is voor de consument eigenlijk niet belangrijk.

Bron

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen