maandag 4 augustus 2014

Opkomst Chinese webwinkels bedreiging voor Nederlandse retailers

Chinese webwinkels storten zich massaal op de Nederlandse markt. De webshops LightInTheBox (ook bekend als MiniInTheBox) en DealExtreme (DX) hebben hun site volledig in het Nederlands vertaald en de verwachting is dat er binnen afzienbare tijd nog veel meer zullen volgen.


Jacco Bouw, directeur van email-marketingbedrijf Webpower, verstuurt namens tientallen Chinese webshops marketingmails. Hij constateert dat Chinese webwinkels inmiddels wekelijks honderdduizenden marketingmails naar Nederlandse emailadressen verstuurt. Met extreem lage prijzen en zonder verzendkosten gaan de Chinezen de concurrentie aan met Nederlandse webwinkels. Bouw zegt in de Volkskrant: 'Je kunt vrijwel alles wat je bij bol.com koopt goedkoper in China bestellen.'
Al langer leveren Chinese webwinkels producten aan Nederland zonder verzendkosten, maar tot voor kort richtten ze zich niet specifiek op Nederland. Inmiddels breiden meer webwinkels hun activiteiten in Nederland uit. Zo heeft webwinkel LightInTheBox in China Nederlanders in dienst om de website te vertalen. De verwachting is dat nog zeker tien Chinese webwinkels binnenkort zich met hun webwinkels specifiek op Nederland zullen richten. 
China kent inmiddels een aantal webwinkelgiganten, zoals de Alibaba Group. Dit bedrijf heeft inmiddels ruim 25.000 mensen in dienst en doet wereldwijd US$ 7,5 miljard aan omzet. Naast de webwinkel Alibaba.com heeft het bedrijf ook een Consumer-to-Consumer (C2C) marktplaats onder de naam Taobao.
Naast DealExtreme en LightInTheBox zijn ook FocalPrice en SheInside in Nederland actief. De verwachting is dat binnenkort WholesaleItOnline, DinoDirect, LovelyWholesale, Kaufhafen, MartOfChina, GlassesShop en CheapJerseys actief zullen worden.
Een rondje langs deze websites geeft een wat dubbele indruk. Enerzijds valt op dat het onderscheidend vermogen onderling niet erg groot is. Als je het logo af zou plakken, zou je haast niet meer weten op welke van de pagina's je bent aangeland. Het grote gevaar voor Nederlandse bedrijven is echter niet het onderscheidend vermogen (of het gebrek daar aan), maar de ongelofelijk lage prijzen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten